Naviger i AI-innovation: Er vi klar til ægte AI-innovation?

16. maj 2024

Af Aki Antman, CEO og Founder af Sulava, President of AI & Copilot hos The Digital Neighborhood, Peter Charquero Kestenholz, Founder, Head of Innovation & AI hos Projectum og Erik David Johnson, Chief AI Officer hos Delegate

Denne blog er den femte i en serie på otte blogindlæg om muligheder og udfordringer inden for AI-teknologi.

Alle virksomheder kan drage fordel af AI-værktøjer, men mange synes at glemme at spørge sig selv “hvorfor” og “hvordan”, når de begynder deres AI-rejse.

Kun få har en strategisk tilgang til AI

Alle organisationer kan drage fordel af kunstig intelligens – private eller offentlige, store eller små.

Groft sagt kan en virksomhed forbedre sit overskud ved at gøre folk mere produktive eller ved at skære i omkostningerne. AI kan gøre begge dele, og derfor er det faktisk uansvarligt, hvis bestyrelsen eller den administrerende direktør i en virksomhed ikke ser seriøst på de nye muligheder.

Alligevel har de fleste virksomheder en tendens til at føle sig lidt uforberedte og mere gammeldags end lignende virksomheder og tøver derfor med at gå i gang med deres AI-rejse.

For at få den bedste start er de kritiske indledende spørgsmål, man skal stille, “hvorfor” og “hvordan”.

Først skal du spørge dig selv, hvorfor og hvor generativ AI kan hjælpe din organisation. Er det for at blive mere effektiv? For at reducere omkostningerne? At forbedre kvaliteten? At genopfinde eller opfinde? Målet med at implementere AI skal være klart og bevidst.

En undersøgelse fra erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Industri viser, at omkring 50 % af de nordiske virksomheder bruger AI til mindst én funktion. Men kun 15 % af dem har en strategi for brugen af AI. Så de bruger AI ukontrolleret og ustrategisk.

For mange organisationer er AI den eneste indlysende løsning på den voksende mangel på arbejdskraft. Dette er måske mest udtalt inden for sundhedsvæsenet. På dette område kan nye værktøjer lette administrationen, håndtere rutineopgaver og frigøre tid til interaktion med mennesker, forskning og komplekse funktioner som operationer – og dybest set til de grunde, der fik folk til at vælge en karriere i sundhedssektoren i første omgang.

Andre brancher kan have andre grunde til at drage fordel af de nye AI-modeller, og grundene kan være mange.

“Hver eneste virksomhed, jeg møder, siger: ‘Vi er den mest gammeldags virksomhed, du nogensinde har arbejdet med. Forandringen vil tage længst tid hos os. Men alligevel har jeg endnu ikke mødt en organisation, der ikke er klar til AI. Men selvfølgelig skal du investere for at få det til at fungere for dig, men det behøver ikke at være en storstilet investering.”

Aki Antman
CEO og Founder af Sulava, President of AI & Copilot hos The Digital Neighborhood

Find det mest værdifulde sted at starte

Efter at have besvaret “hvorfor” er det tid til at se på “hvordan”.

Først og fremmest skal du investere både tid og penge. Små virksomheder kan gøre underværker med små investeringer. Mellemstore virksomheder har en stor fordel, fordi de lettere kan skifte til andre tendenser, f.eks. nye teknologier, end større konkurrenter.

Store virksomheder har ofte problemer med at indføre generativ AI. De forsøger at finde den endelige løsning, før de tager de første skridt, fordi hvert fejltrin kan være meget dyrt og vanskeligt. Så mindre aktører med en mere dynamisk tilgang har helt sikkert mulighed for at omgå større aktører på markedet, og det kan forstyrre brancher meget hurtigt.

Den bedste strategi, især for store virksomheder, er ofte at vælge et område eller en funktion og implementere AI derfra.

Når man vælger den første use case for AI, er det værd at identificere områder i organisationen, hvor AI kan give mest værdi for investeringen. Det er dog vigtigt at have et afbalanceret fokus på overskud. Ofte træffes beslutningen om, hvor der skal laves en POC (Proof of Concept) eller en MVP (Minimum Viable Product), på C-niveau med det næste kvartalsbudget i tankerne. Men den første case bør virkelig være noget, som alle medarbejdere kan forholde sig til og få en fornemmelse af, at “Åh, det giver faktisk mening for os at bruge generativ AI!”.

Med den tilgang kan du få organisationen til at bakke op om ændringerne, ændre arbejdskulturen konstruktivt og skabe meningsfuld og ægte AI-innovation.

“Jeg vil vædde med, at det at skrive på et tastatur om 5-6 år vil føles langsomt og ikke give nogen mening. Så du vil bare tale, og AI’en vil gøre resten for dig. Det vil åbne portene for mennesker med handicap, og vi vil ikke længere have ordblindhed som en hindring for at blive informationsmedarbejder.”

Peter Charquero Kestenholz
Founder, Head of Innovation og AI hos Projectum

da_DKDanish