Maersk Container Industry (MCI) opererer i et marked med hård konkurrence. Det er ikke nyt, og MCI før har ændret kurs, og gik fra både at producere stålcontainere og kølecontainere (i fagterm kaldet reefers), til i dag udelukkende at fokusere på kølecontainere og relaterede løsninger. Derfor har de brug for en partner til deres IoT løsning.
På trods af en stærk position i markedet for kølecontainere, hvor de ikke blot har et af de stærkeste produkter, men også er et veletableret navn, mærker MCI i stigende grad konkurrencen og ved, at kun de tilpasningsdygtige overlever.
MCIs nyeste satsning har fået navnet ”Sekstant”. Sekstant er en omfattende kundevendt dataløsning. Det forbinder kerneforretningen med de nyeste teknologier Cloud, IoT (Internet of Things) og Advanced Analytics.
Målet er entydigt at sikre forretningen til fremtiden, og på den måde er sekstant ledestjernen i et nyt kapitel med data som omdrejningspunkt.
Men hvad kan Sekstant? Og hvordan skal det sikre MCI i fremtiden?
En IoT-løsning der giver kundeoplevelse i særklasse
Grundstenen i Sekstant er store mængder data fra de enkelte kølecontainere. Data som sendes til en Cloud løsning bygget i Microsoft Azure. Her gemmes og behandles indkomne IoT-data. Data kan udstilles på en meningsfuld måde for de mange forskellige slutbrugere.
Data fra kølecontainerne er synliggjort gennem en webportal mod kunderne. Her kan de overvåge deres fødevarer under transport.
Kunderne kan blandt andet:
Omdrejningspunktet for Sekstant var at differentiere kølecontainere fra MCI fra konkurrenternes. Det er præcis, hvad MCI har opnået: De har fået en kundevendt dataløsning, som skaber betydelig merværdi.
”Der har været løsninger på markedet i nogle år fra udbyderne på siden af branchen, men salget har været begrænset. For os har det været et krav at værdiskabelsen ved systemet skal være langt større end omkostningerne. Det er vi kommet i mål med. Som producent af selve kølecontaineren har vi domænekendskab og bedre muligheder for at opnå dette, såfremt det bliver bakket op af kreativitet og hårdt arbejde.”
– Anders Gamborg Holm, Maersk Container Industry
Et komplekst projekt med store interne fordele
Sekstant er skabt til at kunne håndtere mere end 200.000 aktive kølecontainere i drift over hele verden. Det har krævet en gennemtænkt løsning, med en grundig planlagt arkitektur.
IT-arkitektur bag Sekstant er fra start bygget til håndtering af de mange forskellige datatyper, der kommer fra et industrielt produkt som en kølecontainer. Med op til 60% af driftstiden ombord på et skib i internationalt farvand med begrænset internetopkobling kommer data ofte i større batch. Derfor var det vigtigt med en cloud løsning som Azure, hvor beregningskraften er til rådighed, når der er behov for det. Da løsningen indeholder følsomme forretningskritiske data, er datasikkerheden nøje planlagt og et centralt element i Sekstant.
Sekstant var starten på en datadrevet rejse, og målsætningen var at skabe en kundeoplevelse, der gjorde en forskel. Men de interne fordele har også vist sig store.
Sektant giver blandt andet:
Det langsigtede potentiale er, at MCI i fremtiden får et langt bedre indblik i kundernes anvendelse af kølecontainere.
Det giver ikke kun mening på den korte bane i forhold til service og vedligehold. På den lange bane kan den store mængde data skabe et helt nyt fundament for produktudvikling, og betyde en verden til forskel for forretningen.
På den måde er Sekstant en IoT-løsning med stor værdi. Men det var aldrig blevet en succes uden et stærkt samarbejde og grundig forberedelse.
”Smart Product løsninger, hvor IoT anvendes i et i forvejen komplekst industrielt produkt, er ofte omfattende og stiller store krav til både Cloud platform og implementeringspartner – samt til de mange andre afhængigheder til hardware, teleselskaber og øvrige IT-systemer. Alt skal spille og arbejde sammen! Men det er både sjovt og virkelig fantastisk at opleve, hvordan en forretningskritisk løsning som Sektant, er med til at enable en ny data-drevet rejse baseret på en klar strategisk satsning for en international virksomhed som MCI.”
– Kim Hyttel Nikolajsen, Data & AI ekspert hos Delegate
MCI oplever allerede fra lanceringen af Sekstant betydelige salgsmæssige fordele ved, at de er “front-runners” og de første til at bygge en integreret IoT-løsning. Det har gjort det væsentligt lettere at få taletid ved kunderne.
”Vi har oplevet enorm stor interesse fra kunder, senest ved demonstrationer på årets vigtigste messe Intermodal i Hamborg. Repræsentanter fra hele verden tog sig god tid til at se, hvilken forskel vi som den første OEM kan gøre med en IoT løsning. Vi gør klar til at demonstrere systemet for mange af disse kunder i felten nu.”
– Anders Gamborg Holm, Maersk Container Industry
Et andet vigtigt parameter i forhold til dialogen med kunderne, har været nye branchevilkår.
Fra 2020 er der nemlig nye vilkår for hele branchen. Med fokus på at udlede mindre Co2 stilles der krav til, at der skal benyttes en anden og langt dyrere type brændstof. Det betyder en omkostningsstigning på hele 45% på brændstof! Med Sekstant er MCI et stort skridt foran konkurrenterne, og kan hjælpe deres kunder ved at synliggøre det faktiske strømforbrug under fragten. Det indblik giver mulighed for at beregne de faktiske udgifter, og danner grundlag for næste skridt i forhold til at minimere brændstofudgifter i forbindelse med transport af kølecontaineren til land og til vands.
”Energieffektivitet har altid været en vigtig salgsparamenter for Star Cool og teknologisk har vi altid været ét skridt foran vores konkurrenter. Sekstant vil hjælpe vores kunder til at kunne få fuldt udbytte vha større gennemsigtighed og monitorering af reefer flådens reelle energiforbrug.”
– Anders Gamborg Holm, Maersk Container Industry
Vil du vide mere om Sekstant, kan du se Maersk Container Industry’s film om løsningen her.
Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, vil du få besked, når vi afholder events, få inspiration fra cases og meget mere.