Clever: Forretningsvækst gennem bæredygtig mobilitet
Clever

Clever er Danmarks største netværksoperatør indenfor ladebokse til elbiler.

Delegate har hjulpet Clever med at lave et nyt backend-system, som understøtter virksomhedens fortsatte vækst og sikrer høj datakvalitet.

Udfordring

Clever vil udvikle deres forretning indenfor både private og offentligt tilgængelige ladebokse, og virksomheden oplever en eksponentiel vækst. Udviklingen stiller store krav til deres backend-systemer, men elbils-industrien er stadig umoden med ringe kommunikationsprotokoller, skrøbelige firmware implementeringer i ladebokse og lejlighedsvis dårlig forbindelse. Dette resulterer samlet set i en meget lav datakvalitet, hvorfor Clever ønsker sig et nyt CPMS (backend-system). 

Løsning

Delegate og Clever har sammen påbegyndt udviklingen af et nyt CPMS, hvor Delegate ved hjælp af Azure-teknologier har leveret en ramme til at forbinde IoT-sensorer til hver enkelt ladestander for at kunne levere dataindsigt til softwareimplementeringer. 

Dette har reduceret den tid, det tager at gennemføre installationer med op til 20 procent, alt imens brugerne ikke bliver påvirket af softwareopdateringerne, som Clever ellers implementerer flere gange om dagen. 

Med Data Lake opbevarer Clever nu ladepunkts-data og kan nemt bruge de gemte data til rapportering, refusioner og debiteringstransaktioner.  

”Alle de ting, der var virkelig udfordrende og meget tidskrævende før i tiden, er meget nemmere nu med Data Lake.” 

– Jonas Thomsen, CIO hos Clever 

Clever har nu også tre frontservere, der kører i App Service for ladepunkts-kommunikation, og Clevers akutte problem med at skalere er minimeret, da hver server kan håndtere 10.000 ladepunkter.  

”Alle de ting, der var virkelig udfordrende og meget tidskrævende før i tiden, er meget nemmere nu med Data Lake.”  
– Jonas Thomsen, CIO hos Clever

Resultat

Med Delegates løsning har Clever nu minimeret mængden af fejl, afbrydelser og ineffektivitet, og virksomheden har fremskyndet sin forretningsvækst. Clever har fået et skalerbart og sikkert system, som er meget stabilt, vedligeholdelsesvenligt og fleksibelt i forhold til yderligere udvidelser og integrationer. 

Siden 2017 er Clevers årlige omsætning steget med mere end 700 procent, og med godt to gange personalet har de næsten syv gange flere kunder i dag, end de havde for et år siden. Antallet af nye kunder i løbet af hele marts måned 2020 svarede til antallet af nye kunder på én dag i marts 2021. 

”I slutningen af ​​2018 tog én B2B-kunde cirka 50 minutter at behandle og aktivere. I dag tager den samme opgave omkring et minut, hvilket er en kæmpe reduktion.” 

– Henrik Skyggebjerg, Head of Communications and Public Affairs hos Clever 

Med Delegates hjælp og bevidste valg og brug af Microsoft-teknologier, kan Clever nu understøtte sin vækst og skalere on-demand for at sikre forretningsudviklingen. 

”Du kan kun opretholde denne form for vækst ved enten at ansætte en gazillion mennesker eller skalere ud på IT. Og Clever ansætter ikke 700 procent flere mennesker.” 

– Morten Fritsch, Director hos Delegate

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.