Eimskip – Virtuel og CRM

Eimskip behøver en stærk partner til at hjælpe dem med deres digitale rejse, som er fokuseret på deres Dynamics 365 CRM og CE teknologiske valg.
Interview med Hilmar Karlsson om samarbejdet mellem Eimskip og Delegate.
Eimskip

Virtuel og Dynamics 365 CRM

Eimskip, en ledende transportudbyder i Nordatlanten med hovedsæde i Island, er på en rejse mod at blive mere kundevendte, med endnu bedre service, alt imens de eliminerer spild og øger deres margen. Alt sammen med hjælp fra Dynamics 365 CRM! Altså ikke et lille projekt!

Dette Dynamics 365 projekt bliver endnu mere udfordrende med 55 kontorer i 18 lande og med 1635 medarbejdere. En af strategierne var at høste synergier ved at skabe ÉT GLOBALT EIMSKIP team, hvor processer og systemer er tilpassede, så de yder den bedste service for virksomheden og kunderne.  

Eimskip havde brug for den rigtige sparringspartner for at gennemføre deres overgang til Dynamics 365 CE, så de kunne komme i mål med deres digitale optimering.  

De første workshops blev afholdt i både Danmark og Island, men så ramte Covid-19, og fra marts 2020 blev alle workshops afholdt virtuelt. Bekymringerne, som opstod I begyndelsen, blev hurtigt afværget, og projektet kørte afsted i fuld fart kun med virtuelle møder.  

hilmar-karlsson

 

“Vi kørte det første projekt som et MVP (Minimum Viable Product), hvor vi implementerede og begyndte at bruge Dynamics 365 CE og CRM for vores serviceafdeling. Derefter kunne vi udrulle løsningen globalt. Dette var et vigtigt projekt, som skulle starte Eimskips digitale rejse, og som skulle vise at løsningen kunne lykkes.”.

– CIO Eimskip, Hilmar Karlsson

Nøgleingredienser for succes

Nøgleingredienserne for succes var:   

  • Stærk projektrytme med regelmæssige møder og planlagte workshops.  
  • Tæt samarbejde med Agile SCRUM, Teams og Azure DevOps. 
  • Tonsvis af tillid og selvstyre. Projektet var et partnerskab fra starten og alle deltagerne havde frihed under ansvar til at løse problemerne og forsøge at finde løsninger 
  • Stærk støtte fra Eimskips ledelse med CIO’en og CEO’en som vigtige interessenter.  

MVP’en var en implementering af de følgende funktioner i Dynamics 365 CE og CRM:  

  • Account Management for at håndterer konti og kontakt informationer. Både for kunder og leads.  
  • Segmentation for en simpel segmentering af kunder på forskellige dimensioner.  
  • Activity Management for at spore telefonopkald, e-mails og aftaler.  
  • Communication Reports for at fange specifik kundekommunikation og vidensdeling.  
  • Service Requests for at støtte ledelsen og samarbejdet mellem serviceafdelingerne til kunderne.  
  • Bookings hvor medarbejderne kan håndtere og få overblik over bookinger af Forsendelser og Forsendelsestjenester.  
  • Booking skabeloner for let at kunne støtte tilbagevendende bookinger.  
  • Customer KPI’s for at vise finansiel information for konti i Dynamics 365 CE.  
  • Integration til SAP for at tilgå master data for konti og forsendelser.
hilmar-karlsson
“Det andet projekt vi igangsatte, var omstruktureringen af en legacy operations application i Norge, hvor vores kontorer når helt op til polarcirklen. Med Covid-19 var vi nervøse for at de nødvendige forretningskravs-workshops ikke ville være mulige, men vi arbejdede os igennem faldgruberne. Med et hold fra Island, Danmark og Norge arbejdede vi, rent virtuelt, på at samle forretningskravene, udforme et dokumentpakkeforslag, og på at vælge den rigtige forhandler til at udskifte applikationen.”. 
– CIO Eimskip, Hilmar Karlsson

Nøgleleverancer

Nøgleleverancer fra processen var:  

  • Proces tegninger af AS-IS og TO-BE situationer i Norge med involvering af 10 top brugere I Norge.  
  • Kort over Kunderejsen for norske kunder, med involvering fra superbrugere og en kernekunde.  
  • Arkitekt tegninger.  
  • RFP-proces, alle møder, demos osv. afholdt virtuelt.  
  • Kontrakt underskrevet virtuelt.  

Med tæt samarbejde, tillid og nøje forberedelse har Eimskip og Delegate bevist, at en svær digital rejse kan fortsætte i fuld fart i et virtuelt miljø. Som altid kræver forandringen en del god kommunikation, et større fokus på workshop facilitering og at du omfavner mulighederne, som de nye virtuelle platforme såsom Teams, virtuelle whiteboards, Planner og samarbejde på indhold osv. kan bidrage med.  

Konklusion

I dag fortsætter vores digitale rejse. Sammen med Delegate har vi udarbejdet en plan for de næste tre år, som giver alle et klart overblik over, hvor vi skal hen. Delegate hjælper os med at etablere en ny global salgsproces, og med at implementere Marketing Automation oveni det CE-fundament, vi har opbygget sammen. Plus, de hjælper os med at forberede fremtidige digitale projekter. Rejsen fortsætter – og den er 100% virtuel!  

 

 Strategisk Rådgivning, Digital Forretningsudvikling, CRM, Marketing Automation, Digital Selling og Dynamics 365, 

Du kan læse mere om Strategisk rådgivning, Digital forretningsudvikling, CRM, Marketing Automation, Digital Selling og Dynamics 365, hvis du vil vide mere om de løsninger, vi implementerede hos Eimskip. 

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.