Efter et halvt års stilstand på grund af Corona, kan Sara i sensommeren samme år træde ind på Delegates kontor i Virum, hvor hun i dag er Managing Consultant, lead for fem kolleger og sidder med kundeansvaret for en af Delegates største kunder:
”I regi af vores kunde, har jeg overordnet tre hatte. Den ene hat er mit ansvar for at sikre, at alle delegaters hos denne kunde, trives og får den sparring og støtte de har brug for. Det vi i Delegate kalder ‘medarbejderløftet’. Den anden hat er, at sikre partnerskabet med vores kunde, at de er glade og tilfredse, og at vi udvikler os sammen, så vi kan understøtte deres rejse bedst muligt. Det vi i Delegate kalder vores ‘kundeløfte’. Den tredje hat er, at jeg som funktionel konsulent, er en del at af et Scrum Team, hvor jeg støtter op, hvor jeg kan, i forhold til at ’bridge gapet’ mellem IT og forretning. Eksempelvis ved at sørge for, at vi leverer værdi med udgangspunkt i det, platformen kan inden for standard, da jeg ikke er programmør. Den røde tråd for alle hattene er en personlig kerneværdi jeg har, om at skabe nærvær.”
En typisk dag for Sara starter med 15 minutters scrum seance, hvor hun tjekker ind med hendes team og kortlægger, om der er nogle udfordringer, som skal vendes. Og så har hun en backlog af opgaver, hun er dedikeret til:
”Det kan for eksempel være at afklare nye ønsker til platformen fra forretningen. Over en periode, ét eller flere sprints, vil det være en iterativ proces, hvor jeg undersøger, hvad deres behov egentlig er. Et meget lavpraktisk eksempel kunne være, at en kunde har en idé om, at de ønsker sig en specifik funktionalitet, men faktisk er det egentlige behov noget helt andet. Men enten fordi kunden står midt i det, eller på grund af noget politisk, har de fastlåst sig på én specifik løsning. Her er det min opgave at sætte mig ind i kundens forretning og problemstilling og kunne udfordre, og konkretisere mulige løsninger, funderet i en forståelse om hvilken værdi de ønsker at skabe.”
Saras rolle kræver, at hun kender platformen og ved, hvad systemet kan, og så skal hun være bevidst om, hvornår en opgave kræver nogle andre ressourcer end dem hun selv besidder:
”Hvis der er udfordringer i en løsning hos kunden, har jeg som konsulent et ansvar i også at vide hvornår det ikke er mit domæne, og så løfte opgaven og sikre, at den forankres det rette sted, ved at ‘empower’ mine kolleger til at tage ansvar for opgaven. Mit mål er at vi sammen som et team kan være mere proaktive end reaktive.”