Avisartikel

Rift om de ansatte: »Som udgangspunkt er det ikke lønnen i sig selv, folk handler efter«

21. maj 2022 | Søren Engelbrecth for Jyllandsposten

På bestemte dele af arbejdsmarkedet er det virksomhederne, der kæmper om arbejdskraften Det gælder blandt andet it-branchen hvor ledere skal forsøge at fastholde deres eftertragtede medarbejdere. Og det lykkes ikke uden at fokusere på mennesket bag, fastslår to rådgivere.

Der er de brancher, hvor ansatte klamrer sig fast til midlertidige stillinger, og hvor der er kamp om de få faste stillinger.

Og så er der de brancher, hvor cheferne kæmper om de kloge hoveder, der har uddannet sig i en retning, hvor efterspørgslen kun stiger.

Det sidstnævnte gælder særligt i IT-branchen, hvor virksomhederne ikke alene forsøger at rekruttere de lysende talenter, men også skal holde fast på dem, de har. Og hvordan gør man så det i en branche, hvor konkurrencen om medarbejderne er meget stor?

IT-konsulentvirksomheden Delegate hører til blandt dem, der er konfronteret med det spørgsmål. For Jacob Schou, der er administrerende direktør i Delegate, er deres konsulenter den vare, de kan tilbyde kunderne, og derfor »lever og ånder« de for at kunne tiltrække, udvikle og altså ikke mindst fastholde dygtige medarbejdere.

64 pct. af vores nyansatte kommer fra vores folk, der har peget deres venner i retning af os.

»Vores folk kan få arbejde alle steder. Der er meget brug for IT nu, og vores folk er så dygtige, at de er eftertragtede,« slår han fast og maler udfordringen klart op.

Jacob Schou, administrerende direktør i Delegate

Skaber arbejdskultur sammen

Det er dog direktørens oplevelse, at de lykkes meget godt med at fastholde deres medarbejdere. Blandt de unge har han da også konkrete tal til at underbygge det.

Studerende udgør 40 af 200 ansatte i Delegate, og ifølge Jacob Schou går ledelsen meget op i, at det skal være en arbejdsplads, hvor de kan få en fornemmelse af, hvad det vil sige at være konsulent og arbejde på lige fod med de andre.

»Sidste sommer havde vi 13, der blev færdige med deres kandidatgrad, og de valgte alle sammen at blive i Delegate, selvom de kunne få arbejde hvor som helst,« siger han.

Jakob Schou forklarer, at de sammen med medarbejderne bruger meget tid på at udvikle et fælles sprog for, »hvordan de driver ledelse, hvad der er god performance, hvad der er god opførsel og så videre«. Det gør sig allerede gældende ved ansættelsesprocessen og senere, når de har den årlige udviklingsdialog med deres team.

»At skabe en god arbejdskultur er ikke noget, du gør som teamlead eller chef. Det er noget, vi alle sammen gør. Du kan som ledelse skabe rammer, men alle bidrager hver dag til en god arbejdskultur, og det italesætter vi også,« siger Jacob Schou og fortsætter:»Når du har skabt sådan en arbejdsplads, rygtes det jo også. 64 pct. af vores nyansatte kommer fra vores folk, der har peget deres venner i retning af os. Dygtige folk kender dygtige folk.«

Jacob Schou, administrerende direktør i Delegate

To bundlinjer

Delegates tilgang går meget godt i spænd med de råd, man kan få fra dem, som rådgiver virksomheder i at fastholde medarbejdere.

Søren Leth Nielsen er indehaver af konsulenthuset Zephyr Consulting, der blandt andet rådgiver inden for teamudvikling. Ifølge ham er dialogen med medarbejderne uhyre vigtig. Mennesket bag medarbejderen skal føle sig set mere end bare et tilfældigt klap på skulderen, mener han.

Derfor arbejder Søren Leth Nielsen ud fra en tilgang om, at virksomheder skal drives af minimum to bundlinjer – den økonomiske del og den personlige del.

»Vi gør aldrig noget i vores rådgivning uden kobling til den personlige del. Det er altafgørende for, at du får ting til at ske. Derfor måler og vejer vi altid, hvordan trivslen er hos medarbejderne, inden vi går i gang, for så ved vi, hvor vi skal prioritere vores indsatser,« fortæller han.

Når de rådgiver virksomheder, tager de blandt andet udgangspunkt i det såkaldte Employee Net Promoter Score, hvor medarbejderne bliver bedt om at angive på en skala fra 1-10, i hvor høj grad de vil anbefale andre at arbejde i virksomheden.

»For vil du det, så er der god sandsynlighed for, at du er glad for at være der. Hvis den score ikke er, som den burde være, så tager vi en snak med ledelsen om, hvad der kunne være af underliggende årsager. Derefter strikker vi en løsning sammen, som sikrer, at de kommer i en mere positiv retning,« siger han.

Til spørgsmålet om, hvilke konkrete tiltag Søren Leth Nielsen vil anbefale andre virksomheder, svarer han:

»For det første skal ledere altid indgå i en dialog med medarbejderne og finde årsagen til, at tingene ser ud, som de gør. Man skal som leder ikke sidde til et møde eller på en workshop og beslutte, hvad der skal gøres for medarbejderne – i hvert fald ikke hvis man ikke har talt med medarbejderne om, hvad der kan være galt. Det er ofte ikke ret mange store ting, der skal gøres, men du er nødt til at tage dialogen med medarbejderen.«

Arbejder i blinde uden feedback

Danmark er et af de bedst organiserede lande i verden, når det kommer til fagforeninger. En af fordelene ved det er, at man som ansat kan ringe ind og få rådgivning inden eksempelvis lønforhandling eller kontraktforlængelse. Men også dem på den anden side af bordet har en fagforening og dermed mulighed for rådgivning.

Men gør lederne det, når de er i tvivl om, hvordan de skal fastholde deres medarbejdere?

Ikke direkte, siger Michael Uhrenholt, der teamchef i interesseorganisationen og fagforeningen Lederne. Men som et led i nogle af de samtaler, de har med ledere – ledelsessparring kalder de det – indgår også deres egen dagligdagsledelse, med alle de problemstillinger de oplever, og efterspørgslen på kompetent arbejdskraft er et problem, som mange står med.

»Så det er et emne, vi er opmærksomme på og arbejder med,« siger Michael Uhrenholt.

Og ligesom Søren Leth Nielsen handler Michael Uhrenholts råd om at se medarbejderne. Han fokuserer særligt på feedback.

»Medarbejdere, der ikke får feedback for deres opgaver, arbejder lidt i blinde. Især jo yngre og grønnere de er i jobbet, desto større indsats kræver det af lederen. Når en ny medarbejder udvikler sig positivt i jobbet, fører det til en større følelse af kompetence og derved større sikkerhed og tryghed i jobbet,« siger Michael Uhrenholt.

Hvis du kun kommer til os for lønnens skyld, så vil vi slet ikke have dig.

Jacob Schou, administrerende direktør i Delegate

»Vi har mange ingeniører ansat, og hvert år kommer deres fagforening IDA med deres bud på, hvordan lønnen er i markedet. Den ser vi selvfølgelig på og sørger for, at det ikke er et issue hos os – det skal bare være på plads. Men det er ikke det, der skaber den gode kultur og fastholdelse af medarbejdere. Hvis du kun kommer til os for lønnens skyld, så vil vi slet ikke have dig.«

Jacob Schou, administrerende direktør i Delegate

Hvis frustrationen over at miste medarbejdere ikke er nok i sig selv, så har Michael Uhrenholt også et bundlinjeargument for at fokusere på at holde på de ansatte. Hvis en vidensmedarbejder stopper, kan det ifølge ham koste alt mellem 70 og 400 pct. af den fratrådtes årsløn i blandt andet tabt viden og opgavevaretagelse.

»Så der er virkelig belæg for at behandle sine medarbejdere ordentligt, når man har dem. Du må selvfølgelig gerne skabe rammer og bestemme, det vil mange også gerne have, men du skal møde medarbejderne med de behov, de har, så de finder tryghed i din ledelsesform,« siger Michael Uhrenholt.

Lønnen skal matches

Selvom både Søren Leth Nielsen og Michael Uhrenholt fokuseret meget på medarbejdernes velbefindende som kimen til at fastholde dem, fortæller de begge, at kolde kontanter og flere feriedage også spiller en rolle.

Søren Leth Nielsen konstaterer, at hvis folk begynder at blive utilfredse på arbejdet, så vil den første løsning være at kigge en anden retning, så snart der blev viftet med en højere løncheck. Men som udgangspunkt er det ikke lønnen i sig selv, folk handler efter.

»De fleste af dem, vi arbejder med, får en fornuftig løn, så det er ikke den i sig selv, der gør, at de flytter. Det er fleksibilitet i arbejdet, om man bliver taget alvorligt, at man bliver involveret. Så det handler om gode rammer for arbejdet, og at man bliver set som mennesker, ikke numre,« siger Søren Leth Nielsen.

Hos Delegate er Jacob Schou også meget opmærksom på, at løn spiller en rolle på et marked, hvor der er rift om arbejdskraften.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.