Work from anywhere

Tobias som konsulent i Canada

24. marts 2022

“Jeg troede min flytning betød, at jeg skulle have et andet arbejde… “  

Tobias’ ansigt lyses op af skærmen. Han er lige stået op, men er frisk. Han er klar på at blive interviewet af kollegaen i Danmark. Jeg har møder på nogle spændende tidspunkter, når man som mig bor på den anden side af jorden, joker han.

Tobias tog i sommers med kæresten til Canada, og han tog sit job i Delegate med. Planen om Canada kom egentlig fra kæresten, som gerne ville på udveksling derover. Det eventyr blev de enige om at prøve sammen. 

Efter sommerferien, og efter beslutningen om flytningen var taget, skulle beskeden gives videre. I december gik turen  til Canada, og tiden hos Delegate rendte ud. Den bittersøde følelse var til at føle på.  

Tobias Saaby Steffensen
Consultant

“Jeg blev meget overrasket over hvor åbne Delegate var. De sagde, at det lød som en super mulighed, og det skulle jeg da selvfølgelig prøve!” 
“Det var supersejt, at ens øverste chef bare ville hjælpe en godt videre på den måde! Det fik mig mere og mere til at tænke på hvad jeg efterlod…”   

Nærheden ved remote arbejde

Tobias fik anbefalinger med på vejen, og kunne sende ansøgninger afsted til nye arbejdspladser i Canada.

Tobias: “Jacob Schou (red Delegates administrerende direktør) kom endda og hev fat i mig til Kick-off.”

Først troede Tobias, at han skulle prikkes lidt til, men situationen var en helt anden, og Schou tilbød at række ud til nogle bekendte i Canada, og høre omkring jobmuligheder på vegne af Tobias.  

Hele situationen havde sat tankerne i gang hos Tobias, så meget at han tog en snak med familien og kæresten, og besluttede sig for at blive i Delegate. Og til at få det til at virke på den anden side af kloden.  

Fleksibiliteten har været i højsædet i hele Delegate. Det har handlet om at finde balancen med hvad der virker for Tobias og hans kæreste i Canada, og hvad der virker for kunden. Kundesamtalen har især været vigtig, og den aftale der kom i hus, er blevet finpudses undervejs.

De to første uger i Canada foregik på dansk tid, men det var ikke holdbart i længden. Nu har Tobias tre eller fire møder om ugen, to med sin kunde, et med sit team og et med sin leder. På den måde har han en god og flydende dialog med både kunden og sine kollegaer derhjemme.  Og det fungerer.

Tobias: “… det kræver fleksibilitet fra alle sider, men det er lykkedes på grund af den gensidige respekt vi har for hinanden og hinandens tid. Det er noget vi har arbejdet med fra start af.”  

De gode forhold, som Tobias har opbygget til sin kunde, skal passes, og samtalen med kunden holdes i gang. Tobias har også haft samtaler med kunden, om hvordan løsningen fungerer for dem. Kunden var ikke glad, da flytningen blev bragt på bane i begyndelsen. Igennem god kommunikation og klar aftale om fleksibilitet, endte de dog med at ville prøve det af. Det har især været en vigtig del af aftalen, at den løbende kontakt blev holdt ved lige.

Holdånden i Delegate

“Det handler meget om kommunikationen, og den kontakt med kunden, som jeg prioriterer. De ved hele tiden, hvad jeg laver, og jeg holder dem opdateret i processen. Det har været en rutsjebanetur for dem, men det er fedt, at det nu går rigtig godt.” 

Heldigvis går det også godt med at mærke Nærværet mellem kollegaerne. Det er selvfølgelig ikke helt det samme, som at være på kontoret i hverdagen, men Tobias føler stadig at han er en del af fællesskabet, og kan mærke nærværet.  

“.. det hjælper, at jeg er så gode kammerater med mine kollegaer, og bare skriver med dem til daglig. Det gør rigtig meget!”  

Nærværet og fællesskabsfølelsen bliver også taget op før teammøderne en gang om ugen, hvor kollegaerne lige lufter, hvordan det går, og hvad der sker.  

“Jeg mener bestemt stadigvæk, at jeg føler nærværet. Det er en anden slags, men det er der stadigvæk.”   

Følg med på Instagram, hvor du kan se historier fra vores kære kollegaer, som er ude i den store verden!

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.