BLAEST

BLAEST

BLAEST skaber nye rammer for medarbejdere og kunder med Microsoft Power Apps

 

BLAEST er verdens største uafhængige testcenter for vindmøllevinger. Det er en organisation, der oplever stor vækst, og som med mange nye medarbejdere ser ind i et paradigmeskift. Det er ikke længere tilstrækkeligt med manuelle processer, der er baseret på tillid til den enkelte medarbejder. Vækst kræver struktur og digitalisering – Hvilket er præcis, hvad BLAEST har sat i gang.

 

UDFORDRINGEN

 

BLAEST tester vindmøllevinger for en række vindmølleproducenter. Der er daglig korrespondance med kunder og grundig dokumentation af den enkelte test. Den helt store udfordring for BLAEST var deres manuelle processer omkring den enkelte test.  

 

Test af vindmøllevinger består blandt andet af grundig dokumentation af vingen adskillige gange undervejs i de 2-5.000.000 last påvirkninger som vingen udsættes for, hvor alle små fejl eller hændelser både udenpå og inden i vingen skal dokumenteres med billeder. Teknikeren på sagen skal altså både rundt i lift og ind at kravle i vingen for at skaffe den nødvendige dokumentation. Der kan sagtens være mellem 30 – 50 punkter på vingen, der kan være relevante at dokumentere.

 

Inden BLAEST påbegyndte deres digitaliseringsrejse foregik dokumentationen med et kamera. Billeder blev lagret på et SD-kort og sendt til kunden over e-mail. Både nummerering og datahåndtering var 100% manuel. Processen var uholdbar da BLAEST voksede. Risikoen for fejl og mangler i dokumentationen var ganske enkelt for stor.

 

”Vi oplevede alt for mange tilfælde af, at observationer i vingen ikke var blevet registreret rigtigt, billeder aldrig var blevet skubbet videre til rette vedkommende, eller medarbejdere der gik skævt af hinanden, ganske enkelt fordi alt var baseret på manuelle processer, hvor man selv skulle huske at gøre tingene rigtigt og alt skulle koordineres manuelt imellem folk. Vi havde brug for en langt smartere løsning, for at løfte vores arbejde.”   – Jesper Kaan, Technical Manager hos BLAEST

 

EN DIGITAL STRATEGI MED FOKUS PÅ KUNDER OG EFFEKTIVITET

 

Delegates første opgave var derfor at formulere en digital strategi for BLAEST – et bud på, hvordan de kunne arbejde smartere med større sikkerhed.

 

”Da vi startede op på den digitale strategi, havde vi fokus på, hvordan BLAEST hurtigt kunne komme hen til noget, der gav reel værdi. I det havde vi 2 fokusområder: A. At gøre BLAEST mere effektiv med strømlinede processer. B. At gøre BLAEST mere attraktiv for kunderne.”  Allan Borup - Delegate

 

Begge elementer er tænkt ind i BLAEST nye digitale testløsning.

 

EN LØSNING BYGGET I SHAREPOINT – KRYDRET MED EN BRUGERVENLIG POWER APP

 

Den nye digitale testløsning består af to elementer, der arbejder sammen.

 

For det første har BLAEST fået en SharePoint løsning med et individuelt site til hver vinge de tester. Her samles al dokumentation, korrespondance og filer, som kan tilgås af både kunde og relevante medarbejdere fra BLAEST.

 

Ved siden af SharePoint løsningen er der lavet en Power App, der benyttes til at tage billeder med i løbet af testprocessen. I Power Appen ligger bl.a. en liste over de punkter på vingen, der skal dokumenteres, så teknikeren er sikker på ikke at glemme et eneste billede. Billeder uploades direkte til SharePoint sitet, så der ikke længere sendes dokumentation over e-mail.

 

For kunden giver den nye løsning en helt ny oplevelse. Der er åbnet op for en større grad af samarbejde og involvering, hvor kunden kan se, hvor langt de er i testprocessen og løbende kan tilgå den nødvendige dokumentation. Det er en betydelig fordel, at hverken kunden eller BLAESTs medarbejdere skal lede i 17 forskellige e-mails eller lokale dokumenter for at finde aftaler, lister over påkrævede testpunkter eller billeder – Alt er samlet ét sted. På længere sigt er det planen, at kunden også skal kunne se realtidsdata på deres vinger i test, hvilket kun vil gøre kundeoplevelsen endnu bedre.

 

”Med den nye løsning tager teknikeren et billede med sin mobil, trykker på et par knapper, og et øjeblik senere ligger billeder og data i et system, som både testingeniører og kunder har adgang til. Forskellen er til at få øje på! Helt overordnet kan man sige, at digitaliseringen af centrale arbejdsprocesser gør hverdagen lettere for vores medarbejdere, samtidig med at automatikken sikrer, at tingene sker på den helt rigtige måde. Det minimerer mængden af fejl, og gør det simplere at arbejde flere mennesker sammen. Det er tydeligt i dag, at digitalisering simpelthen er en forudsætning for os for at lykkes med den skalering af virksomheden, som vi er i gang med.”  – Jesper Kaan, BLAEST.

 

Savner du bedre forståelse for Power Apps og inspiration til at komme i gang?

 

Så er webinaret "Få succes med Power Apps" til dig. På webinaret kan du 0plev 3 eksempler på, hvordan hhv. en stor dansk forsyningsvirksomhed, et markedsledende testcenter og en ejendomsadministration har optimeret deres arbejdsgange og minimeret risikoen for dyre fejl med Microsoft Power Apps.

 

Det er også webinaret, hvor vi løfter os fra tanken om den enkelte Power App som en hurtig og effektiv løsning på udfordrende processer, og taler om Power Apps som et trategisk værktøj, der giver fleksibilitet af en helt ny verden.

 

Se med 5/11 fra 9.00 - 9.45