Arla digitaliserer deres produktionsmiljø: “Performance Corridor er det daglige hjerteslag.”

Arla Foods

Som en del af Arlas initiativ Empowered and Connected Shopfloor (også kendt som Paperless Production) er Arla gået i gang med en omfattende digitaliseringsrejse, der omfatter tre nøgleområder: Empowered and Connected Shopfloor, avanceret teknologi og datastyret produktion. Samtidig forbereder Arla sig på en fremtid, hvor adgangen til data er øjeblikkelig, og hvor brugerne har adgang til endnu mere integreret IT for at forbedre deres digitale muligheder yderligere.

“Med vores Empowered & Connected Shopfloor-initiativ ønsker vi at forenkle frontlinjearbejdet på vores produktionslinjer. Et nøgleelement er en tablet med apps, så produktionsoperatørerne altid har det, de har brug for, lige ved hånden. I bund og grund handler det om at gøre det nemt for hver enkelt medarbejder at levere et stykke kvalitetsarbejde og have mulighed for f.eks. at flytte rundt på medarbejdere i tilfælde af sygdom. Det er en af hovedårsagerne til, at vi henvendte os til Delegate, fordi vi vidste, at de er i front med Power Apps,” siger Steffen Lundsgaard Jørgensen, Head of Digital Development, Digital & Optimized Production hos Arla Foods.

Før Delegate kom ind i billedet, havde Arla ikke et digitalt værktøj til vagtoverleveringer. Overleveringerne foregik på whiteboards ved siden af hver produktionsmaskine. Selvom denne metode var tilstrækkelig i det daglige, udnyttede den ikke en masse uudnyttet potentiale, såsom at spore værdifulde data opad i organisationen på daglig eller ugentlig basis.

Desuden var sporing af KPI’er fra værkstedsgulvet til direktøren og på tværs af flere lokationer begrænset, og den tid, der var afsat til overleveringer, var utilstrækkelig.

Et vigtigt element i Arlas papirløse produktion var at forbedre og strømline arbejdsgangene på produktionsstederne ved at implementere tablets. For at opnå dette blev der udviklet en brugerdefineret Power App kaldet Performance Corridor sammen med Delegate. Denne innovative app erstattede traditionelle whiteboards og tilbyder et omfattende system til overvågning og forbedring af præstationsmålinger. Den blev designet med funktioner, der ligner tidligere manuelle værktøjer, såsom “Handover boards” og “Task cards”, og havde en brugervenlig grænseflade, der var skræddersyet til dem uden teknisk ekspertise. Dette design gjorde det nemt at integrere appen i den daglige drift og øgede effektiviteten og produktiviteten betydeligt på tværs af Arlas anlæg.

Performance Corridor-appen blev udviklet hurtigt, fra idé til implementering, ved hjælp af en brugercentreret app-udviklingsmetode. Det sikrede en hurtig tilpasning til skiftende behov og krav. Appen blev bygget på Microsofts PowerApps-platform af Delegate, hvilket gjorde det muligt at tilpasse den til de specifikke behov på hvert enkelt Arla-produktionssted og dermed understøtte overgangen til en papirløs arbejdsgang.

Appens arkitektur er designet til at være skalerbar for at understøtte Arlas multinationale operationer. Det modulære design sikrer, at appen kan tilpasses problemfrit, efterhånden som Arla vokser, og deres behov udvikler sig, så driftseffektiviteten opretholdes.

Kernen i appen er præstationsoptimering, hvor der blev indført en struktureret metode til at spore KPI’er på tværs af driftsområder, herunder sikkerhed, kvalitet, omkostninger, levering, motivation og miljøpåvirkning. Denne tilgang understøtter Arlas forpligtelse til løbende at forbedre og udvide sine digitale muligheder.

Valg af Power Platform

“Vores produktionssteder er ret forskellige, både hvad angår maskiner og processer. Så der vil være løsninger, vi kan levere globalt til alle anlæg, men også løsninger, der skal udføres lokalt. Vi ser, at Power Platform kan hjælpe os med at få fart på udviklingen af begge typer løsninger,” siger Steffen Lundsgaard Jørgensen.

Den løsning, der er implementeret for Arla, bruger hele Microsoft Power Platform og omfatter Power Apps, Power Automate, Data Flows, Power BI og Azure DevOps Pipelines. Flere brugerdefinerede sider og Power BI-rapporter er blevet indlejret for at fokusere på en enkel og samlet brugerrejse. Bag kulisserne styrer Power Automate og Dataflows dataprocesser og -bevægelser.

“Performance Corridor-applikationen har vist sig at være lidt større, end vi oprindeligt havde forventet. Det har været en god, agil proces, hvor vi har lært en masse. Vi havde ikke en komplet kravspecifikation fra begyndelsen, så den har udviklet sig gradvist. Vi har også tilføjet nogle nye ting og ændret mange af de oprindelige. Og det er nok kun, fordi vi har arbejdet med Power Platform, at det har været muligt at lave ‘ret’ drastiske ændringer i brugergrænsefladerne,” siger Jonas Dinesen, Senior Strategy & Digital Analyst hos Arla Foods.

Den første version af Performance Corridor-appen bruges i øjeblikket på mere end 25 steder, hvilket markerer den indledende fase af implementeringen. Den intuitive brugergrænseflade gør tilpasningen hurtig og kræver kun lidt oplæring, og løsningen forventes at køre på omkring 30 anlæg i 2024.

Produktionsmedarbejdere arbejder nu i en selvstændig canvas-app for at opfylde deres operationelle fokus, og appene er bygget til at være brugervenlige for ikke-tekniske personer. Ledelsesteamet arbejder i en brugerdefineret modeldrevet app.

Implementeringen af løsningen gør det muligt for Arla at følge op på og forbedre sine vigtigste KPI’er gennem mere end 7000 målinger på tværs af forskellige driftsaspekter. Hver dag genereres der hundredvis af kommentarer gennem systemet, og antallet vokser uge for uge, hvilket afspejler Arlas medarbejderes aktive engagement og brug af platformen. Antallet vil være mange gange højere, når løsningen rulles ud globalt.

Løsningen har stor betydning, da den giver Arla mulighed for at overvåge og optimere driften i stor skala, samtidig med at den fremmer en kultur med løbende forbedringer. Ved at formalisere KPI-sporing og muliggøre dataanalyse i realtid kan Arla identificere forbedringsområder og træffe proaktive foranstaltninger for at øge effektiviteten og kvaliteten på tværs af sine globale mejeridrift. Den vellykkede udrulning af løsningen er en vigtig milepæl i Arlas Empowered and Connected Shopfloor-initiativ og positionerer virksomheden til vedvarende vækst og konkurrenceevne i mejeribranchen.

“Performance Corridor er det daglige “hjerteslag”, som giver indsigt i, hvordan et sted kører, fra den enkelte linje til stedets direktør. På den måde kan vi have en dialog om, hvad der er sket i løbet af dagen: Hvad har været godt? Hvad kan forbedres, og hvem skal gøre noget ved det? Alt dette skulle gerne resultere i et endnu mere effektivt site,” siger Steffen Lundsgaard Jørgensen.

“Samarbejdet med Delegate har været rigtig positivt, og de har været ekstremt proaktive konsulenter. De har sat alle sejl til og skabt en rigtig god løsning for os, hvor de hele tiden har haft øje for slutbrugeren,” siger Jonas Dinesen.

Med cirka 8000 landmænd i syv lande er Arla Foods et af verdens største andelsmejerier og det største inden for den økologiske sektor. Arlas produkter sælges over hele verden og er i dag en global virksomhed. Virksomheden er i gang med at digitalisere og optimere arbejdsmetoderne på tværs af 60 produktionssteder. Det, der startede som en selvstændig Power App, endte som en hybridløsning, der brugte de fleste værktøjer i Power Platform-stakken til at spore ydeevne og kvalitet på tværs af alle anlæg – alt sammen bygget til at være brugervenligt for frontlinjearbejdere og ikke-tekniske folk.

“Vores produktionssteder er ret forskellige, både hvad angår maskiner og processer. Så der vil være løsninger, vi kan levere globalt til alle anlæg, men også løsninger, der skal udføres lokalt. Vi ser, at Power Platform kan hjælpe os med at få fart på udviklingen af begge typer løsninger,”

Steffen Lundsgaard Jørgensen, Head of Digital Development, Digital & Optimized Production hos Arla Foods

da_DKDanish