Naviger i fremtidens AI: Hvad er perspektiverne?

Af Aki Antman, CEO og Founder af Sulava, President of AI & Copilot hos The Digital Neighborhood, Peter Charquero Kestenholz, Founder, Head of Innovation & AI hos Projectum og Erik David Johnson, Chief AI Officer hos Delegate
Denne blog er den syvende i en serie på otte blogindlæg om muligheder og udfordringer inden for AI-teknologi.
Fremtiden er nu

Der er sket så meget med kunstig intelligens i løbet af de sidste halvandet år, og vi har bestemt kun set toppen af isbjerget. Det er derfor svært, hvis ikke umuligt, at se ind i fremtiden.

For det første kan »fremtids«-spekulationerne om AI ikke strække sig over mere end et år eller to. Det er simpelthen umuligt at forudsige den videre udvikling på dette hurtigt skiftende område. Vi vil støde på mange interessante og udfordrende tendenser, som vi ikke kender til nu, herunder nye etiske dilemmaer og potentielle trusler fra kriminelle og fjendtlige regeringer, som vil være ligeglade med EU’s AI-lov.

For det andet er det, som de fleste betragter som fremtiden, i bund og grund allerede her og kan bruges af virksomheder og enkeltpersoner. Hverdagen ændrer sig, og AI bliver en naturlig del af den – ikke bare når vi arbejder, men også når vi er mennesker. Tag f.eks. et billede af dit køleskab og spørg, hvilke måltider der kan laves ud fra indholdet. Eller tegn en skitse af en ny hjemmeside på en serviet, tag et billede af den, og bed ChatGPT om at generere koden.

Hvis du arbejder med projekter, vil du snart få meget mere hjælp fra personlige assistenter som Copilot. Når du opretter et nyt projekt på din enhed, vil assistenten foreslå beskrivelser, opgaver og processer baseret på dine mønstre og data fra tidligere projekter. Brugerne er forbløffede over denne AI-intuition, som i mange tilfælde ser ud til at forstå deres måde at arbejde på bedre end dem selv.

Digitale assistenter er dog ikke begrænset til kontormedarbejdere. Copiloter vil også hjælpe frontlinjearbejdere med deres daglige opgaver, f.eks. ved at fungere som en udvidet hjerne, der er integreret i augmented reality-briller.

På længere sigt kan AI-systemer meget vel blive udstyret med en meget bredere »verdensviden« og ontologi – den filosofiske undersøgelse af væren – og så vil vi se AI-modeller deltage i det menneskelige spil for alvor.

“Min største bekymring er relateret til grådighed eller aktionærernes grådighed. Uanset om en virksomhed bruger AI som en omkostningsbesparende øvelse, en kvalitetsøvelse eller en øvelse, der forbedrer arbejdslivet, må de ikke kun se på kortsigtet rentabilitet. AI giver mulighed for at gøre tingene bedre – for alle, ikke kun for nogle få.”

Peter Charquero Kestenholz – Founder, Head of Innovation & AI hos Projectum
Kunstig intelligens vil hurtigt blive en integreret og naturlig del af vores hverdag – og meget af »fremtiden« er her allerede.
AI og analog bevægelse går hånd i hånd

Vi vil også stå over for flere etiske og lovgivningsmæssige dilemmaer, f.eks. hvordan vi integrerer kunstig intelligens og robotter i plejesektoren. AI kan ikke, og bør sandsynligvis ikke, erstatte mennesker i plejen af ældre eller syge mennesker.

På den anden side har undersøgelser vist, at mennesker, der arbejder med udfordrede mennesker, kan opleve ’empatitræthed’. Tværtimod løber en robot ikke tør for at vise og signalere empati og ville ikke være nødt til at gå hjem klokken fire om eftermiddagen. Måske ville patienterne foretrække en menneskelig hånd til nogle ting og vælge en robot til at hjælpe med toiletbesøg og brusebad for at bevare deres værdighed.

Brugen af kunstig intelligens vil ikke være et spørgsmål om enten-eller, men både-og. Det handler i høj grad om den enkelte person og dennes vilje eller uvilje til at acceptere og værdsætte nye teknologier.

Nogle kan ikke få nok, andre er mere skeptiske eller nostalgiske, og de fleste ligger nok et sted midt imellem. Du elsker måske vintageure, nyder det sjove og ubehagelige ved at køre og vedligeholde den gamle bil eller sætter pris på vinylpladernes sprødhed – og alligevel omfavner du også funktionerne i et smartwatch, sikkerheden og komforten i en elbil og den ubegrænsede adgang til musik overalt i deres Spotify-app.

Uanset hvad er kunstig intelligens kommet for at blive. Selv om den måde, de fleste jobs fungerer på, ændrer sig hurtigt, er der en forståelig frygt for, at jobs vil gå tabt. Nogle mennesker kan blive tvunget til at finde en anden karrierevej på grund af teknologien, men det er ikke noget nyt. AI vil i stedet i de fleste tilfælde være en nyttig partner eller ekspert, der hjælper snarere end fortrænger menneskelige medarbejdere. Ligesom man siger: »AI erstatter ikke dig, men en person, der bruger AI, gør.

“Det er ikke en dans på roser med AI. Kan vi stole på medierne, nu hvor alle kan lave deep fakes? Hvordan undgår vi, at folk bliver manipuleret på mikroniveau uden at opdage det? Alligevel tror jeg, at fordelene ved AI langt opvejer udfordringerne. AI vil løfte de fleste aspekter af, hvad det vil sige at være menneske – i job, klima og endda i kunst.”

Erik David Johnson – Chief AI Officer hos Delegate
da_DKDanish