Medarbejder-engagement er en afgørende forretningsstrategi   

8. januar 2024

AF PETER ØSTERGAARD, CO-CEO, DELEGATE

Et højt medarbejderengagement er tegn på en sund organisation, hvor medarbejderne køber ind på virksomhedens retning og mål, og med den nuværende mangel på kvalificeret arbejdskraft er virksomhedernes evne til at skabe og opretholde en god forbindelse til deres medarbejdere mere kritisk end nogensinde før.

Derfor er det bemærkelsesværdigt, at Gallups årlige State of the Global Workplace Report 2023 viser, at Danmark kun scorer 20% på Employee Engagement. Dette tal er bekymrende lavt sammenlignet med Rumænien, som scorer 35 procent, hvilket er det højeste i Europa, og Danmark ligger endda under det globale gennemsnit på 23 procent.  

Statistikken fremhæver et kritisk område, der kræver opmærksomhed, især i en branche som IT, hvor proaktivitet er afgørende for at drive innovative løsninger og forretningsresultater. Virksomheder kan ikke længere kun evaluere sig selv på den økonomiske bundlinje alene; medarbejderengagement er nu en af grundpillerne i en stærk organisation.  

“Hos Delegate er vores fokus på medarbejderne større end vores fokus på kunderne. Hvis vores medarbejdere føler sig respekteret og anerkendt, tror vi på, at de vil gå glade på arbejde. Og hvis du er glad og engageret, når du går på arbejde, vil du gøre et godt stykke arbejde, hvilket betyder tilfredse kunder.”

Peter Østergaard
Co-CEO, Delegate

Medarbejdernes motivation smitter af på kundeoplevelsen 

Hos Delegate er vores fokus på medarbejderne større end vores fokus på kunderne. Hvis vores medarbejdere føler sig respekteret og anerkendt, tror vi på, at de vil gå glade på arbejde. Og hvis du er glad og engageret, når du går på arbejde, vil du gøre et godt stykke arbejde, hvilket betyder tilfredse kunder. Det beskriver vi som vores medarbejder- og kundeløfte, hvor medarbejderløftet har førsteprioritet.

Derfor har vi siden 2015 gennemført ugentlige trivsels- og engagementsmålinger, og de hyppige målinger giver os mulighed for at følge medarbejdernes tilfredshed med fx arbejdspres og opgaver, work/life balance, samarbejde med kolleger og følelse af mening i arbejdet. Vi kan se, hvor der kan være udfordringer og handle hurtigt, og vi er stolte af at have en medarbejderengagement-score på 8,3 ud af 10 over en lang periode. 

Men undersøgelser er kun værdifulde, hvis vi som ledere sørger for, at input bliver gennemgået, og vi følger op på medarbejdernes svar og læser al den skriftlige feedback, der kommer tilbage på ugentlig basis. Hvis medarbejderne ikke føler, at der bliver handlet aktivt og konstruktivt på feedbacken fra undersøgelserne, er undersøgelserne ubrugelige, og ingen vil bruge tid på at give feedback.    

Ledelse er afgørende

Ledelsens indflydelse på medarbejdernes engagement er ubestridelig. Ledere er kernen i denne indsats og fungerer ikke kun som ledere, men som de vigtigste katalysatorer for et engageret team. Ledere skal sætte scenen, inspirere og motivere alle til at være deres bedste og sande version af sig selv.

Gode ledere bør være engagerede, gå foran som et godt eksempel og holde kommunikationslinjerne åbne, især under forandringer. De skaber et miljø, hvor alle føler sig værdsat og som en del af det større billede. Det er derfor klart, at medarbejderengagementet starter og trives under stærk, autentisk ledelse. At sætte scenen for organisationens lederskab er selvfølgelig nemt; det svære er at gøre det og huske det i gode og dårlige tider. 

da_DKDanish