Undgå disse 3 fejl, når du implementerer Copilot

Af Bo Fischer Carlsen

Læs Bo Fischer Carlsens første blogindlæg om brugen af Copilot. Indlægget er det første i en serie af 3 indlæg om Microsoft Copilot.
Copilot runder sit første år, og mange danske virksomheder har været i fuld gang med forskellige implementeringer af Copilot. Men som med mange store forandringsprocesser har det ikke været uden udfordringer. Copilot øger virksomheders effektivitet og kvalitet og fjerner unødigt tunge opgaver fra medarbejderne, men det er ikke uden udfordringer. Her deler jeg tre fejl, du skal undgå, når du implementerer Copilot i din organisation.

Mange undervurderer brugernes træningsbehov. Copilot og generativ AI er nye teknologier, og uden ordentlig træning ved brugerne ofte ikke, hvor de skal starte, eller hvordan de bedst anvender værktøjet i deres daglige arbejde. Copilot udvikler sig hurtigt og tilføjer ny funktionalitet, hvilket kan skabe forvirring.

Løsning: Lav dedikerede træningssessioner, der viser, hvordan Copilot kan udnyttes i genkendelige workflows i brugernes hverdag. Det er også vigtigt at forklare Copilots begrænsninger, så brugerne har realistiske forventninger.
Desuden oplever vi i Delegate, at brugerne ofte har brug for ekstra støtte. Derfor opsætter vi altid åbne kald med brugerne, hvor de kan dele deres erfaringer, frustrationer eller de områder, hvor de mener, Copilot kan hjælpe, men har svært ved at komme i gang.

1. At undervurdere behovet for træning

Mange forventer, at man centralt kan udvikle virksomhedsspecifikke use cases, der passer til alle medarbejdere, og så er man i gang. Det er dog langt fra virkeligheden. Copilot for Microsoft 365 er primært designet til at støtte personlig produktivitet og assistance, hvilket gør det umuligt at generalisere. Brugerne er ikke ens, de arbejder forskelligt og har forskellige baggrunde. Hvis ikke implementeringen tilpasses til brugernes individuelle behov, møder vi frustration og en opfattelse af, at Copilot ikke kan hjælpe dem, fordi de føler deres opgaver er for unikke til at blive understøttet af AI.

Løsning: Vi skal personalisere vores tilgang. Selvom et promptkatalog kan inspirere brugerne til, hvordan de kan komme i gang, skal Copilot-udrulningen i højere grad ses som en change management-øvelse. Vi skal give brugerne:

  • Værktøjer, viden og metoder til at integrere dette nye værktøj i deres daglige arbejde
  • Et netværk af andre brugere, der er på samme rejse med Copilot
  • Mod og mulighed for at tage en eksperimenterende og legende tilgang til Copilot.
2. At tro på en “one size fits all”-model

Jeg har selv været der, mange af mine kolleger har, og de fleste kunder, jeg taler med, har også. Når man først får licens til Copilot, tænker man, at det hele handler om Copilot i Office-applikationerne som Word, Teams og Outlook. Men her går man glip af en stor mulighed for at udnytte Copilot fuldt ud. Copilot Chat giver brugerne en nem indgangsvinkel til generativ AI. Det kan f.eks. trække informationer fra forskellige dokumenter og e-mails og give dig et samlet overblik, så du ikke selv skal gennemgå det hele manuelt.

Løsning: Copilot Chat bør være centralt i træning og introduktion. Det er det ideelle startværktøj til at introducere brugerne for en arbejdsdag med generativ AI.

3. At undervurdere Copilot Chat

Copilot for Microsoft 365 har potentialet til at transformere måden, vi arbejder på, men kun hvis vi undgår disse almindelige fejl. Ved at sikre god træning, tilpasse til individuelle brugeres behov og centrere din adoption omkring Copilot Chat, kan du maksimere udbyttet af Copilot!

Er din organisation klar til at tage det næste skridt?

Hvad så nu?

Om forfatteren

Bo Fischer Carlsen, Managing Consultant
Bo Fischer Carlsen er Modern Workplace Lead hos Delegate med mange års erfaring inden for Microsoft 365, SharePoint og relaterede teknologier. Han driver Delegates Copilot Adoption Framework for at sikre succes med Copilot. Han har ekspertise inden for forskellige områder af Microsoft 365 og Modern Workplace, som han har opnået gennem sin branche- og konsulenterfaring.
da_DKDanish